Het Confetti keukenemaille is een ontwerp van Wim Gilles. Wim Gilles wordt samen met Piet Zwart van de bekende Bruynzeelkeukens gezien als de eerste Nederlandse industriele vormgevers. Hij was halverwege de vorige eeuw zijn tijd ver vooruit en was een trendwatcher hij gebruikte technieken die nu pas via de computer gemakkelijk beschikbaar zijn.
Gilles zag de voordelen van industriele massafabricage, die alledaagse voorheen dure gebruiksvoorwerpen onder handbereik van de massa bracht, maar dan kon het natuurlijk toch wel mooi vorm gegeven zijn.
Een goed voorbeeld is hiervan het keuken/tafelemaille "Confetti" ontworpen in 1954, maar nog erg trendy zodat het Anno 2010 zo onderdeel kan uitmaken van een huidig keukeninterieur getuige de geplaatste sublieme foto's, het behoort nu dan ook tot de z.g. retrostyl.
De helaas overleden vormgever Gilles schreef mij in in 1997 vanuit Canada waarna hij inmiddels geemigreerd was zijn volgende onwikkeling/ontwerpbevindingen.
Gloucester, 3 februari 1997.
"Op een zaterdagmiddag plakte ik uitgeknipte stukken i.d.v. schalen en deksels van zwart en geel papier op een stuk wit karton ( deze ontwerptekening bevindt zich in de designverzameling van het museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam) en maakte op de schalen een "strooimotief"van drie rode en gele stippen die met de hand moesten worden aangebracht.
's Maandags toonde ik het ontwerp aan de commerciele DRU directeur dhr. Viskil die het prachtig vond en mij opdracht gaf prototypen te laten maken, hetgeen met tijdelijk dieptrekgereedschap en het nodige forceerwerk voor de deksels lukte. Het emailleren van de zwarte schalen met een witte binnenkant lukte ook, vnl. omdat iedereen in de emailleerfabriek gecharmeerd was van het nieuwe ontwerp, het was een doorbraak van het decennia lange geproduceerde "Terra-Cotta" keukenemaille en dus heel innovatief.
Veel medewerking kreeg ik ook van het emaillelaboratorium in de persoon van Niek van de Meeberg.
In die fase van ontwikkeling maakte ik ook het handgeschreven logo "Confetti"voor het product.
Nadat de prototypen met veel succes op de Jaarbeurs in Utrecht hadden gestaan, waren de verkoopafdeling en directeur Viskil eveneens enthousiast. De hele collectie bestond overigens maar uit enkele schalen en schotels. Spoedig kreeg ik echter het verzoek om de collectie uit te breiden met een diepe schaal een ovale schaal een juskommetje en een koekepan.
Het Confetti-tafelemaille vestigde enkel records, ten eerste heb ik nimmer een compleet product in de korte tijd van enkele uren ontworpen, aangezien ik op een uurtariefbasis werkte waren daardoor de ontwerpkosten minimaal. Ik heb ook met geen enkel ander ontwerp zo'n onmiddellijk en algemeen succes gehad. Het product werd dan ook in een recordtijd populair over een breed front van het publiek."
Deze brief is een mooie beschrijving van een stukje ontwerpproces. Graag vraag ik toestemming om deze tekst integraal op te nemen in een nieuw leerboek over ontwerpen voor het HBO. (met verwijzing naar deze site)
BeantwoordenVerwijderenIk ben zelf opgegroeid met de confetti pannen! Een mooi staaltje van estethisch, functioneel en technisch hoogstaand produceren. De pannen worden al ca 45 jaar dagelijks gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Marcel Kooijman
m.kooyman@saxion.nl