woensdag 8 december 2010

De Drufabriek in het nieuws een persoonlijke overdenking




'Goed nieuws is geen nieuws' is een bekende uitspraak (die klopt als een zwerende vinger;) Ik moet daar vaak aan denken nu ik de online berichtgeving rond de Drufabriek een beetje vanaf de zijlijn aan het volgen ben.

(Zaterdag stond er een stuk in De Gelderlander dat de Drufabriek in financieel zwaar weer zit, bovendien kwam enkele dagen later bericht dat Dru verwarming in Duiven wil dat de Drufabriek zijn naam aanpast)

Tegenstanders grijpen hun kans om hun spitse vondsten en woordgrappen wat betreft een nieuwe naam  online met ons te delen.

Onder die spitsvondigheden zit merk ik nog veel frustratie, leedvermaak en óud zeer' Het schuurt ergens maar ik weet niet precies waar het schuurt.

Toch geloof ik (en met mij gelukkig vele anderen) heilig in de toekomst van de Drufabriek. Want eindelijk hebben wij een geweldige plek in de Gemeente Oude IJsselstreek waar heden,verleden en toekomst perfect samen komen.

De Drufabriek moet in mijn ogen daarom geen troefkaart worden in een politiek spel. (Dit heb ik hier al eens uitgebreid beschreven)

Ik zou dan ook graag eens horen waar precies de frustratie zit bij mensen die nu stiekem of openlijk in hun vuistje lachen of hun leedvermaak online met ons delen.

En nog belangrijker ik hoor graag positieve reacties van mensen die de Drufabriek willen helpen en een warm hart toedragen.

Want voor mij is het glas nog steeds halfvol i.p.v. halfleeg. En ik denk dat na een financieel slechte start   het nu zaak is om de boel op de rit te krijgen en daar heb ik met de huidige directie en bestuur alle vertrouwen in.

9 opmerkingen:

  1. Olaf helemaal met je eens, wel vind ik het vreemd dat de naamgeving blijkbaar nooit goed geregeld is geweest met de DRU. Ik meende van wel, ja zelf enthousiasme te bespeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie overdenking, Olaf. Recht uit het hart. Ik houd ervan wanneer mensen (online) hun gevoel met derden durven delen. Dat durven, kunnen niet al te veel Achterhoekers. Jij wel. Compliment! Dan inhoudelijk: ik ben één van die criticasters waaraan jij refereert. Daarom de volgende motivering: Ook ik vind de DRU een absolute aanwinst voor het culturele landschap in de Achterhoek. In alle opzichtend prachtig, fantastisch en opwindend. Ik kom er graag en regelmatig. Des te pijnlijker is het te moeten concluderen dat juist deze klassieke, echt Achterhoekse cultuurtempel, al lang verworden is tot dat, wat jij en ik beiden niet willen. Het is verworden tot, zoals je het zelf in je stukje zo treffend omschrijft: "...een ordinaire troefkaart in een politiek spel". Het is de realiteit, het is niet anders. Helaas. Meen ik. Mijn kritische opmerkingen (o.a. via twitter) richten zich met name op het horecagedeelte van de DRU-fabriek, "Het Schaftlokaal". Als de bestuursvoorzitter van de DRU in De Gelderlander, afgelopen zaterdag, met droge ogen beweert dat dat Schaftlokaal in 2010 65-duizend gasten (lees: een bomvolle Amsterdam Arena!), verwelkomd heeft, dan ziet zelfs een blinde dat dat onjuist is. En dan zeg ik het heel netjes. Weet je, een jaar kent 365 dagen. 65-Duizend gasten op jaarbasis impliceert dat je dagelijks gemiddeld ruim 175 gasten welkom heet. Dat is niet zo. Dat klopt niet. Helaas voor "Het Schaftlokaal". Nog maar kort geleden zat ik er op een dinsdagmiddag te schaften. Waren er twee gasten. Met mij erbij drie. Als Het Schaftlokaal dit jaar dagelijks omgerekend daadwerkelijk gemiddeld 175 gasten had gehad, had het restaurant niet zo in de rode cijfers gezeten. En dat is waar mijn bezwaar en kritiek in deze zich tegen richt, tweeledig: 1. Als inwoner van de gemeente Oude IJsselstreek ben ik best bereid subsidie te verstrekken aan kunst en cultuur bij de Dru. Graag! Echter, ik weiger (in welke handig bedachte constructie dan ook) de kassa van Het Schaftlokaal middels verkapte subsidie te spekken. En 2: Ik ben het gedraai en gedoe met cijfertjes omtrent de Dru helemaal beu. Maar voor de rest: Leve de kunst en cultuur in onze gemeente. Leve de Dru.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal eens met Eric. Ik vind ook dat er meer openheid van zaken moet komen over cijfers. Ik ben trots op de Dru en vind dat als mensen willen reageren, dat ook met een open vizier moeten doen en onder hun eigen naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 65.000 klinkt erg veel. En dat is het ook! En dat is te danken aan de aantrekkingskracht van de DRU Cultuurfabriek en het bijzondere concept dat hier is neergezet. De stapeling van functies en concentratie van organisaties versterken elkaar in alle opzichten. Een kort overzicht om een idee te geven:

    - wekelijks zijn er een groot aantal verenigingen die repeteren in de Cultuurfabriek en aansluitend of in hun pauze gezellig een drankje komen drinken in het Schaftlokaal
    - bij de Achterhoek Spektakeltour waren dit jaar meer dan 10.000 bezoekers waarvan een groot aantal een hapje of dankje heeft genuttigd in het Schaftlokaal
    - de landelijke finale van de Soneo Dance Challenge trok ruim 1.000 bezoekers die allen een hapje en/of drankje hebben genuttigd in het Schaftlokaal
    - het personeelsfeest van het Slingelandziekenhuis werd bezocht door meer dan 1.400 bezoekers die allen werden bediend in en vanuit het Schaftlokaal
    - afgelopen jaar hebben er al tientallen bruiloften en personeelsfeesten plaatsgevonden met tussen de 40 tot 400 bezoekers die allen worden gecaterd in of vanuit het Schaftlokaal
    - er hebben legio vergaderingen in de vergaderzalen plaatsgevonden waarbij de gasten een lunch of borrel gebruiken in het Schaftlokaal
    - bij gemeenteraadsvergaderingen is het iedere avond een komen en gaan van gasten die een voorafgaand aan of na afloop van een hapje eten of een drankje drinken in het Schaftlokaal
    - 100 bezoekers aan de internationale broadcast van de openlucht opera Carmen zochten tussen de scenes door in de ijzige juli-wind een warme versnapering in het Schaftlokaal
    - de bezoekers van het ijzerfestival, de netwerkborrels, verjaardagsfeestjes, bezoekers aan het filmhuis, theaterzaal en popzaal, toeristen, bezoekers aan de bibliotheek, ouders die wachten op hun kind dat naar muziekles gaat, de vrijwilligers van de OVGG die rondleidingen verzorgen die eindigen met een drankje in het Schaftlokaal, de provincie Gelderland die het culturele seizoen opent in de Drufabriek en al zijn gasten uitnodigt in het Schaftlokaal....

    65.000 klinkt erg veel. En dat is het ook. En daar kunnen we met recht trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helder. Zo heb ik het ook altijd uit de pers begrepen. Ik vond Erics berekening nogal stemmingmakerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Men zal naar de omzet moeten kijken van het schaftlokaal en bepalen wat de omzet per bezoeker is. Het nieuwe doel zal dan kunnen zijn de omzet per persoon te verhogen en daarop in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Afgelopen zondag ben ik weer eens naar de Drufabriek geweest. Ik kwam voor de Nits, maar heb daarvoor, daarna en in de pauze ook even over de kerstmarkt rondgelopen. Wat een drukte! Honderden mensen, over de hele dag misschien wel meer dan duizend, liepen langs de kraampjes, keken naar de modeshows en luisterden naar verhalen in de bieb. Erg gezellig en sfeervol. Dit toont overduidelijk aan: de Drufabriek leeft!
    In het Schaftlokaal was het voortdurend bomvol. Moeilijk te schatten hoeveel mensen er een bezoek brachten, maar ik denk dat ik met driehonderd nog aan de lage kant zit. Als ik dan de rekenmethode Schuurman volg (dat wil zeggen: ervan uitgaan dat een eenmalige eigen ervaring een representatief beeld voor het hele jaar geeft) dan zou ik zeggen: 65.000 bezoekers in een jaar? Kan niet. Klopt niet. Meen ik. Het werkelijke cijfer moet veel en veel hoger zijn. Maar ik weet wel beter; soms heb je drukke dagen (zie het lijstje van Juliëtte) en soms minder drukke. Alles bij elkaar zul je op die 65.000 uitkomen.

    Wat betreft de berichten en reacties in de krant en online: erg jammer dat er zo ongefundeerd en op de man wordt gespeeld. Het lijkt alsof met name een aantal mensen uit voormalig Wisch een afkeer heeft van alles dat met de Dru te maken heeft. Er hoeft ergens maar een stoeptegel scheef te liggen en ja hoor, daar komt de bekende riedel weer: "al het geld is naar de Drufabriek gegaan." En dat terwijl Varsseveld en Terborg juist meer (gemeente-)geld ontvingen dan Ulft. Bizar! Rivaliteit op het voetbalveld is leuk, maar dit klinkt naar ongezonde kift en valse frustraties. Kijk toch eens een heel klein stukje verder dan die verdwenen gemeentegrens. De Drufabriek is er voor de hele gemeente Oude IJsselstreek, voor de hele Achterhoek en nog verder. Deze prachtige parel verdient de steun van iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik denk dat het laatste stukje van Helmoed zijn reactie helemaal waar is, en dat is echt jammer, wees gewoon trots op de dru-fabriek en geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal met Helmoed eens. Ik ken gelukkig genoeg ex-Wischenaren die verder kijken dan hun neus lang is. We wonen met ons allen in de Oude IJsselstreek (hoe ongelukkig die naam ook ooit is gekozen) Niet meer zeuren over gemeente Gendringen of Wisch. Gendringen is een mooi dorp en Wisch een kasteel. Beide gesitueerd in het mooie OIJ.

    BeantwoordenVerwijderen