dinsdag 11 december 2012

De 1e keer in de Popzaal?



Spinvis in de popzaal (bron: Flickr)
Ik heb via Twitter Rik van Kooten  gevraagd om een verslag te maken van zijn eerste bezoek aan de popzaal in de DRU Cultuurfabriek.

Het verslag van Rik en zijn eerste indrukken kun je hieronder lezen. Nogmaals bedankt voor dit leuke verslag.Rik!

Afgelopen zaterdagavond was het dan zo ver, mijn eerste kennismaking met de Dru Cultuurfabriek, en in het bijzonder de popzaal. Van“ene Miggelbrink” had ik al te horen gekregen dat de zaal qua akoestiek de moeite waard zou zijn. Vol verwachting naar de popzaal dus. Het Dru complex is mij wel bekend, een mooi gerestaureerd geheel waarvan de locatie mij eerlijk gezegd toch elke keer verbaast. Kan dat wel, zo´n groot complex in een gebied met voornamelijk kleine en krimpende dorpen en steden. Én met een groot theater als Amphion “om de hoek” in Doetinchem. Maar in de Dru is meer dan alleen theater, er zijn concerten, evenementen en zelfs een volwaardig festival. En de concerten beperken zich niet tot “theaterconcerten” maar ook heuse concerten in een heuse popzaal. Zo ook Spinvis afgelopen zaterdagavond. Hoe fantastisch het optreden van Spinvis ook was, ik zal nu mij tot de beleving en de zaal beperken.

Klokslag acht uur melden wij ons bij de deur. Jassen worden keurig opgehangen en entreebewijsje ingeleverd. Geen bliepende apparaatjes bij de kaartcontrole in de Dru maar een vriendelijke groet mét Achterhoekse tongval. Dan de zaal in, een mooie popzaal, niet te groot en niet te klein. Mooi aangekleed met verlichte muren en weer lichtelijk ontsiert door statafels. Statafels die je doen denken aan een feestje in een écht Achterhoeks zaaltje, mét man op keyboard en plakjes kaas en worst. Maar goed, eerst maar eens een biertje kopen. Geheel tegen mijn verwachting in moeten hiervoor munten worden gekocht. Niet heel sterk vind ik, zalen als Luxor in Arnhem en de Melkweg in Amsterdam onderscheiden zich wat mij betreft juist doordat je er gewoon met eurootjes kunt betalen.

Tegen de tijd dat het voorprogramma begint is de zaal nog steeds voor driekwart leeg. Intussen komt Spinvis door de zaal en het publiek naar de coulissen gelopen en tegen de tijd dat de artiest zelf zijn show aftrapt is de zaal nog steeds maar half gevuld. Onbegrijpelijk want deze artiest verkoopt in andere delen van het land zijn shows moeiteloos uit. Het geluid in de popzaal is goed, dat wil zeggen de akoestiek. In de hele rustige delen van de muziek zit wel een hinderlijke zoem, wat jammer is maar niet onoverkomelijk. De mistgenerator werkt ook naar behoren: in no-time staat de hele tent blauw tot in de toiletten aan toe. Iets minder had ook gekund maar het geeft een “geestig” effect. Na een geweldige show nog even een afzakkertje genomen in het Schaftlokaal. Ook daar viel mij het aantal bezoekers wat tegen voor een zaterdagavond overigens.

De conclusie is wat mij betreft dat de Achterhoek met de popzaal van Dru haar eigen top concertlocatie heeft. Wanneer deze popzaal zich binnen én buiten de regio echt als zodanig weet te profileren en blijvend een goed programma weet te presenteren hebben we er ook in Nederland volgens mij een volwaardige concertlocatie bij. Wel de mistgenerator nog even afstellen, de statafels eruit, bij voorkeur ook de munten afschaffen en nog even flink energie (blijven) steken in de profilering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten