woensdag 11 maart 2015

Concertverslag Freak Kitchen

Vrijdag 6 maart kwam een select en internationaal gezelschap naar de popzaal voor het optreden van de Zweedse experimentele rockband Freak Kitchen.

Rond kwart voor negen begon het optreden van support act Mark Bogert & Band. Mark Bogert is vooral bekend als gitaarvirtuoos bij Knight Area, een van Nederlands grootste progrockbands. In oktober 2014 verscheen het vijfde studio album ‘Hyperdrive’, waarvoor Mark een aantal composities schreef. Begin 2014 kwam zijn eerste solo cd ‘A Story In Parts’ uit, dat vanavond vrijwel in zijn geheel werd uitgevoerd. De muziek van dit album is volledig instrumentaal en zeer gevarieerd, wat ook tijdens het optreden duidelijk werd.

De namen van de slaggitarist en drummer zijn me niet bekend, maar die van de bassist wel: Nederpop/-rock baslegende Peter Vink, die sinds halverwege de jaren zestig bekend is in bands als Q65, Kjoe, Big Wheel, Finch, The Boxx, Veralin, Arjen Lucassen’s Star One en sinds 2013 Freak Kitchen. Met recht een legendarische muzikant dus! Dat hij een stuk ouder (66) is dan de andere muzikanten is hem amper aan te zien, hij had alleen soms problemen met het lezen van de setlist, maar misschien was die niet duidelijk opgeschreven... Het spelplezier van de vier muzikanten spatte er vanaf vanavond. Een band waar we méér van willen horen en zien!

Freak Kitchen
Na de korte pauze was het tijd voor het hoofdmenu van de avond: de heavy rockband Freak Kitchen onder leiding van frontman en gitaarvirtuoos Mattias Eklundh, die in 1992 in Gotenburg werd opgericht. De band mengt het onverwachte van bands als Faith No More en Strapping Young Lad met geweldige vocale harmonieën à la King’s X, volgens de biografie van de band. Twintig jaar na het veelgeprezen album ‘Appetizer’ bracht de band vorig jaar zijn achtste studio album uit ‘Cooking With Pagans’ getiteld.

De band is bekend door hen ongekende virtuoze spel, dat menig liefhebber van progressieve metal en progressieve rock aanspreekt. De mannen weten energie, humor en creativiteit te combineren in een overweldigende live show. Naast Mattias Eklundh bestaat het trio uit bassist Christer Örtefors, die maar al te graag gefotografeerd wilde worden, met zijn bijzondere helm en zijn bijzonder gevormde baard en drummer Joakim Sjöberg.

Na 23 jaar zijn de mannen goed op elkaar ingespeeld en dat was vanavond goed te merken. Op de setlist stonden songs als: Propaganda Pie, Walls Of Stupidity, Sloppy, (Saving Up For An) Anal Bleach, God Save The Spleen, Nobody's Laughing, Private Property En Ranks Of The Terrified. Eerlijk is eerlijk, smaken verschillen… en ondergetekende moet bekennen dat het optreden van Mark Bogert & Band meer aanspreekt dan dat van Freak Kitchen.

Tekst en foto’s: Harry Pater
Zie ook de diaserie van Dave van de Schuur (naar boven scrollen s.v.p.)