donderdag 9 april 2015

Concertverslag Focus en Sylvium

Een goed gevulde popzaal is op zaterdag 4 april getuige van de optredens van twee bands die in de categorie ‘progressieve rock’ worden gekwalificeerd.

Als eerste de nog vrij nieuwe Nederlandse band Sylvium, die net (op 28 maart) zijn tweede album heeft uitgebracht. Waiting For The Noise is de titel van deze cd. Het is een soort conceptalbum over iemand die vlak voor zijn sterven staat en wat er na zijn dood gebeurt. Sylvium speelt vanavond dit album integraal.

De eerste cd van de band heet The Gift Of Anxiety, deze werd in september 2013 uitgebracht. Voordien had de band al een EP (of: mini-cd) laten verschijnen en was de band al op een verzamelalbum gepresenteerd. Sylvium werd in 2010 opgericht door gitarist Ben van Gastel. De band bestaat verder uit Gijs Koopman, basgitaar en baspedals, Richard de Geest, zang en gitaar, Antal Nusselder, synthesizers en samples en Fred den Hartog, drums. Sylvium maakt voor de liefhebbers van progressieve of symfonische rock een mooi en gevarieerd optreden, al zullen de meeste bezoekers de muziek van de band vanavond pas voor het eerst horen.

Na de ombouwpauze is het dan tijd voor de band waarvoor de meeste bezoekers gekomen zullen zijn: de Nederpopklassieker Focus, nog altijd met oprichters Thijs van Leer (Hammondorgel en dwarsfluit) en Pierre van der Linden (drums), al vele jaren (sind begin van deze eeuw) samen met bassist Bobby Jacobs de spil van de band vormend. Sinds een paar jaar is Menno Gootjes de gitarist van de band. Eind 2012 kwam de nieuwste langspeler van de band, Focus X (= 10) getiteld, die er (mede) verantwoordelijk voor is dat de band sindsdien door zo’n beetje de hele westerse wereld heeft getoerd.

Het publiek is vanavond voornamelijk veertig-plus en bestaat duidelijk uit liefhebbers van het genre en/of de band Focus. Zoals bekend werd Focus in de eerste helft van de zeventiger jaren het succesvolste en meest gewaardeerde exportproduct van de Nederlandse popmuziek. En ja, het klopt dat Jan Akkerman er niet meer bij is, maar eerlijk gezegd heb ik hem niet gemist, want Menno Gootjes is ook een uitstekende gitarist, die naast mooie subtiele licks, regelmatig zijn gitaar laat ‘vlammen’ en rocken, terwijl Akkerman zich de laatste jaren toch vooral als een wat meer bedaagd gitarist ontpopt (we hebben het een paar maand geleden in deze zelfde zaal kunnen zien en horen). En Bert Ruiter op bas wordt ook niet echt gemist; Bobby Jacobs, telg uit de beroemde Nederlandse jazzfamilie (vader en contrabassist Ruud en oom en pianist Pim), is ook een prima bassist. Alle vier muzikanten krijgen tijdens het optreden alle gelegenheid om hun kunnen en kunsten op hun instrumenten te tonen, zowel tijdens de gespeelde songs als in de solo-optredens tussendoor.

Omdat Focus niet met een setlist werkt, niet alle songs werden aangekondigd en ondergetekende ook niet het complete repertoire kent, is het niet mogelijk om alle gespeelde songs te noemen. Maar wel kan gemeld worden dat het optreden begint met Focus 1 en verder worden onder meer de volgende stukken gespeeld, vrijwel allemaal instrumentaal: Anonymus, House Of The King, Hurkey Turkey, Eruption, Sylvia, All Hens On Deck, Round Goes The Gossip, La Cathédrale De Strasbourg, Harem Scarem, Hocus Pocus en Focus 2.

Als het concert rond half twaalf echt is afgelopen zie je voornamelijk blije gezichten en hoor je positieve reacties van veel bezoekers. Thijs van Leer neemt al snel plaats achter het kleine tafeltje aan het begin van de gang naar de popzaal en met zijn witte viltstift gaat hij druk meegebrachte en zojuist aangeschafte cd-hoesjes signeren.

Tekst en foto's: Harry Pater

Zie ook de diaserie van Sylvium, door René Moorman en die van Focus Dave van de Schuur (hieronder) èn Freek Miggelbrink (hierboven).