zondag 20 december 2015

Concertverslag NITS

CONCERTVERSLAG NITS
Niet iedere muziekliefhebber uit de Achterhoek is zaterdagavond 19 december naar het afscheidsconcert van Normaal in Arnhem, want enkele honderden zijn naar de DRU Cultuurfabriek getrokken om getuige te zijn van het inmiddels derde concert van de vaderlandse topband (the) Nits in dit cultuurpaleis.

GFJF
Maar voordat deze band het podium betreft is er eerst een half uurtje de kans om te luisteren naar GFJF, alias Ulftenaar en Tenement Kids-frontman Gijs F.J.F. Wilbrink. Vorig jaar ging hij een jaar naar Macedonië om helemaal niets te doen, maar hij kwam terug met zes songs op de EP Godawful Calmness. Gijs begint zijn optreden met een in eerste instantie a capella gezongen versie van Nothing Compares 2 U van Prince (bekend geworden in de versie van Sinéad O’Connor). Na enkele coupletten speelt hij de rest van de song begeleid door zijn elektrische gitaar. Ik ga ervan uit dat de rest van de songs van de eerder genoemde EP zijn. Af en toe gaat hij flink tekeer op zijn gitaar en de songs hebben over het algemeen een ietwat beklemmende sfeer. Op een gegeven speelt hij een song die hij opdraagt aan mensen die in het verleden in de DRU fabriek hebben gewerkt, zoals zijn opa.

Jammer genoeg gebruikt een (te) groot deel van het publiek het GFJF optreden om even gezellig bij te kletsen, wat in elk geval als je dichtbij het podium staat nogal storend is. Aan het eind van zijn optreden vertelt Gijs dat hij de muziek van de Nits vooral kent van cassettebandjes tijdens vakantieritjes naar Frankrijk.

NITS
Na en half uurtje ombouwpauze komen Robert Jan Stips, Henk Hofstede en Rob Kloet het podium op; de Nits zijn gearriveerd! De mannen gaan meteen naar hun instrumenten, respectievelijk de keyboards, akoestische gitaar en uitgebreid drumstel. The Nits bestaat sinds 1974 en is dus ouder dan Normaal. De band heeft in heel Europa gespeeld en zanger-gitarist Henk vertelt dat hij al heel wat jaren vanuit zijn hotelkamer filmt en een deel van die beelden zijn op de achtergrond te zien, op drie grote schermen. Bij de twee theatervoorstellingen die de band in Ulft speelde waren die beelden goed te zien omdat de schermen vrij hoog waren opgehangen en je in de theaterzaal immers naar beneden kijkt. In de popzaal staat de band op het podium en kijk je vanuit de zaal naar boven en dan zie je eerst de drie muzikanten en hun instrumenten en op de achtergrond daarvan pas de beelden. Maar hoe verder je naar achteren in de zaal staat, hoe meer je ervan kunt zien.

Henk Hofstede

Robert Jan Stips

Rob Kloet

Vanaf het eerste gespeelde nummer is duidelijk dat de mannen er zin in hebben en ze hebben veel interactie met elkaar. Henk Hofstede kondigt meerdere songs aan, met veel humor. Zo vertelt hij een leuk verhaal over ontmoetingen met Herman Brood in Berlijn en zegt hij aan het begin dat hij de ervaring van Gijs wel vaker heeft gehoord van anderen, namelijk dat men de muziek van de band kent van vakantiereizen. Henk zingt de meeste songs, maar ook Robert Jan en Rob laten zich niet onbetuigd. Stips haalt prachtige klanken en geluidseffecten uit zijn keyboards (waaronder een antieke synthesizer) en Kloet is niet alleen drummer, hij is tegelijkertijd percussionist.

DE SONGS
Het bijna twee uur durende optreden bestaat uit een mooie selectie uit het repertoire van de band en natuurlijk komen veel bekende songs voorbij, zoals de Nederlandstalige versie van J.O.S. Days, door Freek de Jonge vertaald, voor het gezamenlijke project FRITS. Verder onder meer The Bauhaus Chair, The Panorama Man, The Swimmer, Soap Bubble Box, The Train, van de nieuwste studiocd Malpensa (2012) de song Schwebebahn en verder natuurlijk Adieu Sweet Bahnhof, Nescio en afsluiter Goodnight. Het enthousiaste publiek wil méér en in de toegift krijgen ze natuurlijk de bekendste Nits song In The Dutch Mountains en als tweede toegift Sketches Of Spain. Een heerlijk avondje mooie muziek zit er helaas weer op!

Tekst en foto’s: Harry Pater
Zie ook de diaserie van Dave van de Schuur, hierboven!