zaterdag 2 januari 2016

Concertverslag Tribute to the Classics Of Rock

Het bord ‘uitverkocht’ stond zondagmiddag 27 december (‘3e kerstdag’) pontificaal buiten de ingang van de DRU Cultuurfabriek, want er was geen kaart meer te koop aan de kassa. Dit was ook al te zien aan de lange rij wachtenden buiten en binnen.

Veel muziekliefhebbers uit de Achterhoek en zelfs verder uit het land waren gekomen om te genieten van zes coverbands die de muziek van hun voorbeelden zo perfect mogelijk naspelen. Dit onder de titel Tribute to the Classics Of Rock. Met namen als A Touch Of Toto (met muziek van Toto), KISS Licks (KISS), Smokin’ (Boston), Harris (Iron Maiden) en Valentine (Queen) plus In The Shadow Of  Whitesnake, was er tussen drie uur ’s middags en een uur of elf ’s avonds meer dan voldoende muzikale reden om een fijne middag en avond te hebben. Alle bands behoren tot de hogere categorie van coverbands en benaderden allemaal de sound van de bands die ze na doen.

Sommige bands hadden een of meer bekende(re) muzikanten in de gelederen, zoals de zanger van Smokin’ (wiens logo wel heel veel leek op dat van Boston): Robert Soeterboek, bekend van Ayreon en  de zanger/toetsenist/gitarist Robby Valentine van de band Valentine. KISS Licks leek qua uiterlijk vrijwel sprekend op de mannen van KISS, dus met schmink en de typische podiumkleding van die band. Ook de aankleding van het podium en het gebruik van allerlei effecten qua geluid, rook en licht deden heel authentiek aan. In de Iron Maiden show van Harris (genoemd naar bassist Steve Harris) speelde gitarist Mick Tucker mee, niet die van The Sweet (want die naamgenoot was drummer), maar uit de minder bekende band TANK.

QUEEN DOOR VALENTINE
Ondergetekende was vooral geïnteresseerd in het uurtje Queen door Robby Valentine, die vorig jaar een cd met 100% helemaal in zijn eentje ingespeelde en –gezongen Queensongs uitbracht. Die cd klinkt bijna zoals een Queen cd en tijdens het optreden in de popzaal was dit ook het geval. Dat dit zo is komt voor een belangrijk gedeelte door het gebruik van samples en dan met name de koorzang die als het ware als twee druppels water klinkt als die van Queen zelf, terwijl je alleen gitarist Paul Conradie ziet meezingen. Robby heeft in zijn studio in zijn eentje die koortjes ingezongen en opgenomen die te horen waren, bijna perfect zoals het origineel dus.

Bovenop de gitaarversterker en op zijn keyboard zijn twee miniatuurtjes van Freddie Mercury te zien, alsof de meester zelf erbij is! Drummer André Borgman (bekend van After Forever) slaat iedere keer raak en vormt een prima ritmesectie met de van oorsprong Zweedse bassist Kristoffer Gildenlöw. Robby hoeft niet alle leadvocalen te zingen, daarvoor heeft hij de roodharige prima zingende Marlies Schuitemaker alias Maria Catharina meegenomen, zijn echtgenote. Zij kleedde zich in het tweede deel van het optreden vrijwel zoals Freddie Mercury dat eind jaren zeventig ook deed.

Naast wat minder bekende songs (Seven Seas Of Rhye, Flick Of The Wrist, Ogre Battle, Lazing On A Sunday Afternoon en Mustapha) speelde Valentine natuurlijk een aantal grote Queen hits, die luidkeels werden meegezongen, zoals Don’t Stop Me Now, Killer Queen, Bicycle Race, Somebody To Love en uiteraard Bohemian Rhapsody en We Are The Champions.

Tekst en foto's: Harry Pater
Zie hieronder de diaserie van Henk van Raaij