dinsdag 10 november 2009

Drufabriek:een online community in de praktijk



Er verschijnen iedere dag tientallen presentaties,boeken en artikelen over Social Media en online community's vaak met dure termen en veel wollig gepraat. Ik ben meer voor de praktische benadering. Ik ben meer een doener als een denker. 'Just do It' van Nike is daarom mijn lijfspreuk.

In september ben ik begonnen met een weblog voor de Drufabriek. Dit weblog ben ik gestart met fotograaf Stan Bouman die ik heb leren kennen via een ander door mij opgezet online netwerk Achterhoek Zakelijk.

Later kwamen daar nog enkele andere bij. Inmiddels 2 maanden verder hebben we 14.876 bezoekers op het weblog gehad (van 10 september 2009 tot 10 november 2009) Er staan 139 artikelen op het blog en we hebben 11 vaste schrijvers voor het weblog.


Ik ben het Drufabriek weblog gestart omdat de reguliere site van drufabriek niet erg geschikt is voor het uitwisselen van verhalen ,filmpjes, foto's ideeën en ervaringen.

De Drufabriek site is niet meer en minder dan een Drufabriek visitekaartje online. Ook is er te weinig aandacht voor het roemruchte en prachtige Dru verleden op de huidige site.

Met het blog wil ik een brug slaan tussen verleden ,heden en toekomst.

De openings activiteiten van de Drufabriek in de maanden september/oktober hebben zeker bijgedragen tot het succes van het huidige weblog. Maar ook een 'DRU' gevoel is verantwoordelijk voor dit succes.

Ik denk wel eens dat de DRU veel meer was dan werk. Ik ben al bij veel oud huttekeerls geweest maar ze zijn allemaal zonder uitzondering trots op de DRU. De oude overalls, loonstrookjes, foto's en dergelijke worden vol trots te voorschijn getoverd als ik op bezoek kom voor een kort gesprek.

Dat is de ene kant van de medaille. De andere kant is de nieuwe Drufabriek (de toekomst) en ik merk dat ons blog een mooie verbinding (brug) kan vormen tussen de oude DRU en de nieuwe Drufabriek. Zelfs qua leeftijd (44) zit ik er mooi tussen.

Ik heb contact met oud Dru medewerkers (Hans Goudswaard, Gert Wanders, Cor Molenaar) Maar ook met twintigers die de DRU alleen kennen uit de oude verhalen van opa.

Het gevaar is nu dat na de euforische openingsweken de belangstelling voor de DRU en Drufabriek wat gaat teruglopen. Dit merk ik nu in de praktijk. Er is minder reuring en daarom ook minder belangstelling voor DRU en Drufabriek.

Ook speelt mee dat een verandering in de directie (Jeroen de Kok is opgestapt als directeur Drufabriek) nooit goed is voor een nieuwe organisatie.

Daarom is het nu zaak om het enthousiasme van de maanden september en oktober weer terug te krijgen tussen de oren van de mensen.Daar is een online community als drufabriek .net volgens mij een perfect medium voor.

Want er is nog ontzettend veel werk aan de winkel.

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten