donderdag 5 januari 2012

Lijstjestijd

Het kan niemand ontgaan zijn: het is al een paar weken lijstjestijd.
Eigenlijk begon het in oktober al met het nomineren van het woord van het jaar. Even later volgde onder meer de politicus van het jaar, de song van het jaar, de persoon van het jaar en, waarom ook niet, de marketeer of the year (dat moet dan uiteraard wel in het Engels).
Altijd een absoluut hoogtepunt in deze verkiezingstijd is De Spatie van het jaar. Die is onlangs gewonnen door de tweede spatie in 'Veel diarree gevallen in Nickerie' (op een Surinaamse nieuwssite). Visualiseren is af te raden.
De slager die adverteerde met een 'wild triootje' viel terecht ook in de prijzen.


Om de kansen te vergroten zijn er vaak meerdere woorden/politici/wat-dan-ook van het jaar. Tv-programma’s, kranten, websites, publiek: iedereen heeft z’n eigen feestje.
Dus waarom zou de DRU Cultuurfabriek niet meedoen? Wat was de mooiste/beste/leukste voorstelling van 2011? Laat het weten en reageer!
Het is uiteraard moeilijk om appels met peren te vergelijken, maar ik doe een poging.
Yo tambiƩn, Cell 211, Dogtooth en Biutiful waren films die veel indruk op me maakten. Biutiful is niet echt een vrolijke film, maar voor mij wel de beste van het jaar.
Qua muziek gaat het tussen Tim Knol, De Staat en De Dijk. De Staat is de winnaar. Vol energie, vet & vuig en niet vies van het experiment.
In het theater is de winnaar duidelijk: Sven Ratzke. En wel hierom: klik.
Sven Ratzke is ook mijn over all nummer 1. En gelukkig: een doorgaans betrouwbare bron meldt dat Ratzke al meteen na zijn optreden is vastgelegd voor het volgende seizoen. Mis hem niet!

2 opmerkingen:

  1. Helaas bezoek ik de DRU vaak alleen om de muziek. En mijn persoonlijke mening is dat er behalve Tim, de Staat en de Dijk (allemaal supergoed), ook een plaatsje moet zijn voor DeWolff. Die waren voor mij nog wel het meest verrassend in 2011! ;)

    Groeten Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom zelf uit Frankrijk en had nooit van Uriah Heep gehoord.( ja ja dat kan!) Het is in principe mijn muziek niet maar de plezier en het gevoel dat je krijgt tijdens optreden was fantastisch! De Drufabriek biedt mij de kans om mijn "culturele horizon" te vergroten en dat zonder dat ik elders in het land naar concert en festival hoef te gaan. Waouh !
    Villa Zeno was ook voor mij een muzikale hoogte punt. Je krijgt een soort acute verjongingskuur tijdens hun optreden. Zij hebben zoveel talent dat je krijgt het gevoel tijdens het concert dat je in het midden van iets heel belangrijk die gaat gebeuren!
    Films: "Le concert" en "les choristes". Niet omdat zij franse films zijn maar omdat zij zijn prachtige films, goede balans van grappig tot dramatisch en de bijna volle zaal liet zich meeslepen en je kon het horen en voelen. Mensen kwamen uit de zaal opgewekt! Fantastisch de gemoedelijkheid en gezelligheid die in de lucht hangt ook daarna in de filmstamkroeg "Schaftlokaal".
    Hoogte punt voor jeugdfilm : "Rapunzel". Wat een drukte, volle zaal 350 kinderen, talloze kinderfeestjes bij elkaar en na de film schminken, kleuren en verkleden. Een enorme opgewonden bijenkorf, een echt happening !
    "Stoer" jeugdfilmfestival, meer dan 200 leerlingen van Amende college in de strijd voor de beste zelfgemakte video film. Zoveel talent in onze gemeente en de winnaar won ook nog prijs elders in het land !
    Al met al een rijke 2011 gehad en ben benieuwd voor 2012!
    Trouwens, erg leuk initiatieve Helmoed de top 5 of 10 en succes.
    Kus,
    Laurence, Drufilm filmhuis.

    BeantwoordenVerwijderen