zondag 7 februari 2016

Concertverslag Avalanche Quartet: The Guests

Vrijdag 5 februari is de theaterzaal van de DRU Cultuurfabriek vrijwel vol met liefhebbers van de muziek van de Canadese singer-songwriter Leonard Cohen. En nee, de 81-jarige is er vanavond niet zelf bij, maar zijn geest waart wel degelijk rond!

Voor de tweede keer in een paar jaar is het de beurt aan het Avalanche Quartet, die een ruim twee uur durend concert met repertoire van de Canadese bard brengt. Deze groep bestaat uit Henk Hofstede (Nits) op zang, akoestische gitaar en banjo, Pim Kops (De Dijk) op akoestische gitaar, toetsen, accordeon, cajon en achtergrondzang, Arwen Linnemann (ex-Nits) op contrabas en achtergrondzang en Divya Boon op lead- en achtergrondzang en akoestische gitaar.

Dit viertal topmuzikanten weet opnieuw een prachtig muzikaal eerbetoon aan Leonard Cohen te brengen, waarbij Henk de meeste solo-zangpartijen voor zijn rekening neemt, vaak met tweede en derde stem van Divya en Arwen en nu en dan ook van Pim. Divya zingt ook een aantal songs solo, bijgestaan door Henk en/of Arwen. Het programma heet The Guests en volgens het bericht op de website zouden er af en toe gasten meespelen, zoals kortgeleden in de Kleine Komedie in Amsterdam, waar topproducer (o.m. van Cohens laatste paar albums) Patrick Leonard. Vanavond is er helaas géén gast meegekomen, hoewel: ondergetekende heeft niemand gemist!

Geen greatest hits
Wie vanavond voor een greatest hits van Leonard Cohen naar Ulft is afgereisd is misschien een beetje teleurgesteld, want die zijn in het vorige programma van het Avalanche Quartet al voorbijgekomen; vanavond zijn het dan ook voornamelijk iets minder bekende songs van Cohen, maar dat wil absoluut niet zeggen dat die minder mooi zijn. Sterker nog: er worden (in elk geval voor ondergetekende) meerder prachtige songs gespeeld die mij niet zo 123 bekend voorkomen. Dus géén Suzanne of Hallelujah vanavond. Overigens zitten er zeker wel bekende songs tussen, zoals Take The Waltz, Sisters Of Mercy, Dance Me To The End Of Love, Lover Lover Lover en in de toegift So long Marianne.

De gespeelde songs worden regelmatig voorafgegaan door een introductie van (meestal) Henk. Kort na het begin meldt Arwen dat ze een vreemd geluid achter zich hoort, dat in een toonsoort is die niet in het repertoire zit. Dit wordt gelukkig snel opgelost en heeft waarschijnlijk niets te maken met het carnavalsfeest dat in de Popzaal wordt gehouden. Zo nu en dan zijn er nog een paar verzoeken aan de geluidsman om het e.e.a. aan te passen. Henk vertelt in het tweede deel van het concert dat hij steeds van zijn stoel dreigt af te glijden, omdat deze nogal glad is. De prima stoelen die ze ’s middags bij de soundcheck hadden bleken voor de Raad van Elf bestemd te zijn…

Na zo’n twee uur is het concert voorbij, maar het publiek is dermate enthousiast dat de twee mannen en twee vrouwen weer terugkomen voor een uitgebreide toegift. Na afloop, als de zaal is leeggestroomd, staat het Avalanche Quartet achter de tafel met merchandise (cd’s, boeken) om, voor wie dat wil, gekochte spullen te signeren. Toen dat gebeurd was waren de vier muzikanten bereid om voor ondergetekende te poseren. Foto’s maken tijdens het optreden was, zoals gebruikelijk bij theateroptredens, niet toegestaan èn ook vrijwel onmogelijk vanwege het beschikbare licht.

Tekst en foto's: Harry Pater Rockpix