donderdag 4 maart 2010

De Drufabriek als speelbal van lokale politici



Ik heb de gemeenteraad verkiezingen niet goed kunnen volgen. Niet uit onwil of ongeïnteresseerdheid: Maar gewoon omdat ik gisteren keihard aan het werk was op Beeckestijn Business School.Toen ik gisterenavond om 11 uur in het Schaftlokaal nog even een biertje ging pakken op de Drufabriek met neef Hans Molenaar zat de stemming er nog goed in .Maar alle politici zaten denk ik ergens anders;)

Vandaag lees ik op allerlei social media dat men her en der de wonden aan het likken is over de uitslag van gisteren.

En vooral de realisatie van de Drufabriek is een belangrijk terugkerend thema in de discussies die ik lees.

De algemene teneur is dat de PVDA in de Oude IJsselstreek keihard is afgerekend op de in de ogen van veel inwoners geld verslindende Drufabriek.

Het is jammer dat iets wat dient voor het algemeen belang de inzet is geworden van een politieke discussie. In mijn ogen is de Drufabriek van iedereen die in de Oude IJsselstreek woont. Of je nu PVDA stemt of VVD.

Jaloezie,en de beeldvorming in de media zijn de 2 voornaamste oorzaken dat men bij het woord Drufabriek gelijk aan de PVDA denkt (lijkt me trouwens geen schande maar is niet erg handig))

Ik snap trouwens niet hoe je op zoiets prachtigst kunt worden afgerekend als de Drufabriek. Mensen uit heel Nederland geven me complimenten als ze in de Drufabriek zijn geweest en ook zelf moet ik nog vaak in mijn arm knijpen om te beseffen dat dit prachtige complex echt in het Ulft van mijn jeugd staat.(een grijs,armoedig dorp met veel industrie)

Ook denk ik vandaag vaak aan die talloze huttenkearls die ik heb geïnterviewd en die ontzettend trots zijn dat ze kunnen terugkeren naar een belangrijke plek uit hun leven samen met hun (klein)kinderen.

Eindelijk is er een plek waar jong,oud,bruin en wit, skater of kakker bij elkaar kan komen en het is weer niet goed.Ik durf de stelling aan dat de Drufabriek het beste is wat de Gemeente Oude IJsselstreek de laatste 40 jaar is overkomen.

De Drufabriek zou zelfs kunnen bijdragen aan het feit dat hoog opgeleide jongeren die nu vertrekken richting Arnhem ,Utrecht of Amsterdam in Ulft en omgeving blijven. Uiteindelijk (op lange termijn) gaat de Drufabriek als een katalysator werken voor de lokale economie in de Gemeente Oude IJsselstreek.

Het is daarom jammer dat gisteren populisme, gebrek aan visie ,korte termijn politiek en eigenbelang gewonnen hebben. (als het tenminste waar is dat de Drufabriek de voornaamste oorzaak is dat burgers in de Gemeente Oude IJsselstreek de PVDA lieten vallen)

En kom niet met het argument kosten. Want zoals iedere ondernemer weet zul je eerst moeten investeren voordat je kunt oogsten.(Les 1: in de economie eerst zaaien dan oogsten)

Iedere gemeente krijgt de gemeenteraad die het verdient. Toch hoop ik dat wie ook in de gemeenteraad komt verstandig zal omspringen met het prachtige culturele erfgoed dat Drufabriek heet.

4 opmerkingen:

  1. Olaf,
    Mooi gesproken. Helemaal met je eens.
    Ik ben ook heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap dat je schrijft dat het jammer is dat de dru fabriek politieke inzet is geworden en dat je het raar vind dat de burger de pvda afrekent op de dru fabriek, maar het is wel iets wat de pvda zichzelf heeft aangedaan!

    Zij hebben zich inzake de DRU fabriek veelvuldig op de borst geklopt. Zij hebben in de media aangegeven dat het toch vooral de pvda is geweest die de dru fabriek mogelijk heeft gemaakt. Zij hebben in de campagne vele malen de dru fabriek aangehaald als het hoogtepunt van de afgelopen 5 jaar dat ze in het college zaten. Dat het dan een politieke issue wordt, logisch !

    Lokaal Belang zit ook in het college, heeft er net zoveel belang bij maar heeft zich niet zo geprofileerd aangaande de DRU fabriek en zie de winst. Bovendien heeft zelfs Jan Löverink zich in een interview uitgesproken trots te zijn op de DRU fabriek en hetgeen in zijn ambtsperiode al is bereikt mbt de voorbereidingen van de dru fabriek.

    Ook een nieuw college zal gewoon doorgaan met de dru fabriek, het is een aanwinst voor de gemeente. Het enige dat ik hoop is dat er niet over x jaar een gat in de begroting zit omdat er nu is gefinancierd met zaken die straks tegen blijken te vallen, want dat is de angst van vele burgers !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie. Angst is in mijn opinie altijd een slechte raadgever als het gaat om politieke kwesties. Bovendien geloof ik dat zonder de Inzet van mannen als John Haverdil en Ton Menke er nooit geen Drufabriek was gekomen.

    Want juist die angstige politiek van vooral niet je kop boven het maaiveld uitsteken heeft in de 44 jaar dat ik nu in Ulft woon nog nooit tot wat nuttigs geleid.

    Bovendien is het geen gemeentegeld wat in de Drufabriek gestoken is maar vooral subsidies van uit het rijk de provincie en de EU. En vooral dit aspect word vaak in de hele discussie gemakshalve vergeten.

    Het is vooral op de persoon/man spelen en gemakzucht en jaloezie (bang dat alles naar Ulft gaat) van de andere partijen die ik verafschuw.

    Een discussie is goed maar dan wel met eerlijke argumenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig stuk, recht uit je hart zo voelt het.
    Je hebt helemaal gelijk, de Drufabriek is een groot goed waar we terecht trots op mogen zijn. Op MOETEN zijn! En 'we', dat zou iedere Achterhoeker moeten zijn.
    Mbt de verkiezingsuitslag citeer ik even mijn alter ego vanuit een reactie op de site van de Gelderlander:
    "Het CDA was de enige oppostiepartij, en zelfs vanuit die relatief makkelijke positie hebben ze nog dik verloren. Niet opnemen in het nieuw te vormen college dus, dat lijkt me wel duidelijk.
    De zittende coalitie levert maar 1 zetel in, geen reden om veel te wijzigen in het huidige beleid. Dat de Lokaal Behang wint en de PvdA niet heeft vooral met de nationale politiek te maken: het afzetten tegen alles dat met 'Den Haag' te maken heeft is nu eenmaal erg trendy en de PvdA staat op fiks verlies in de peilingen. Zeker met een hier debuterend D66 drijvend op het Pechtold-effect wist je op voorhand dat de PvdA zou gaan verliezen.
    De Dru? Ook CDA's Jan Löverink toonde zich in een interview trots op het resultaat. En Lokaal Belang laat in hun brochure duidelijk zien dat het NIET waar is dat "Ulft het meeste geld krijgt",(...)"
    Tot zover dat citaat.

    Kortom, ik geloof niet helemaal dat de nederlaag van de PvdA aan het Druverhaal te wijten is (zoals vandaag wel weer in De Gelderlander wordt gesteld). Ze verliezen hier slechts iets meer dan gemiddeld, en de lokalen winnen iets meer dan gemiddeld.
    Maar akkoord, gezien de behaalde resultaten in de afgelopen periode zou de PvdA extra zetels verdienen ipv er 3 te verliezen.
    Het is lastig vechten tegen laster en andere onwaarheden, maar er is te spaarzaam duidelijk gemaakt dat de Dru inderdaad vooral gefinancierd is door provincie, rijk en Europa. En dat dat geld zonder Drufabriek in hele andere gemeenten/landen terecht zou zijn gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen