woensdag 16 september 2009

Denkend aan de DRU-Olaf Molenaar


Zondag 13 september was Melle Daamen op de Drufabriek om zijn persoonlijke herinneringen voor te lezen in het kader van de serie "Denkend aan de DRU" Ik stond op de eerste rij.

Mijn geschiedenis is nauw verweven met die van de familie Daamen.

Even uitleggen.

Mijn vader was de persoonlijke chauffeur van de directeur van de DRU Frank Daamen (de vader van Melle). En mijn moeder was het kindermeisje van de familie Daamen. Mijn vader en moeder hebben elkaar leren kennen bij en dankzij de familie Daamen. Het verhaal van de kennismaking van mijn vader en moeder zou zo een passage uit een erg flauwe doktersroman kunnen zijn.

Want wat u moet weten.


Het huis van de familie Daamen lag (en ligt nog steeds) in Engbergen ver van de bebouwde kom van Ulft.

Mijn moeder was 19 en net kindermeisje bij de familie Daamen. Maar de familie was op zakenreis. En mijn moeder was alleen met de 4 kinderen Daamen in het toen nog donkere bos (jaren 50)

Toen brak er een enorm onweer uit en de bliksem sloeg in de stoppenkast van de familie Daamen. Het hele huis was donker en mijn 19 jarige moeder zat met 4 hevig geschrokken en huilende kinderen in een donker huis.

Ze was de wanhoop nabij. De enige die ze toen in Ulft kende was de chauffeur van Frank Daamen Corrie. Zij belde Corrie en Corrie zorgde dat er weer licht kwam in het huis van de familie Daamen. De rest is geschiedenis en mijn ouders "Corrie en Christien" zijn inmiddels al 45 jaar getrouwd.

Mijn vader sprak in mijn jeugd altijd met een enorm respect over Frank Daamen (de vader van Melle) Frank Daamen was voor mijn vader met stip de beste baas (directeur) die hij in zijn 43 jarige Dru carrière had meegemaakt.

Voor mij groeide in mijn gedachten de vader van Melle uit tot een mythische figuur waarover bovendien in het dorpse Ulft de meest geheimzinnige verhalen rond gingen in verband met zijn overlijden (zeilongeluk)


Bovendien was ook nog een belangrijke hoofdstraat in Ulft vernoemd naar de vader van Melle de Frank Daamenstraat.

Daarom was het voor mij zondag een speciale dag. Hieronder kun je het "Denkend aan de DRU" verhaal van Melle Daamen lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten